Додаток 5

Використання креативних та когнітивних методів навчання
на уроках образотворчого мистецтва [7, 11]

«Метод придумування»
Це спосіб створення учнями раніше невідомого. Реалізацію цього методу здійснюю за допомогою таких прийомів: 1) заміщення якості одного суб’єкта якостями іншого з метою створення нового. Наприклад, створення фантастичного, казкового образу тварини шляхом заміщення певних частин тіла цієї тварини іншими елементами навколишнього світу (рослин чи тварин). 2) пошук властивостей об’єкта в іншому середовищі. Наприклад, завдання «Винахідник», яке допомагає оволодіти способом переформулювання (вміння виділяти в предметі не характерні для нього властивості). Пропоную учням створити образ фантастичної кішки. З початкових класів дітям відомо як намалювати реалістичний образ тварини. А яка ж це фантастична? Учні починають фантазувати, де ця кішка живе, що їсть, з ким товаришує, про що мріє, які дії виконує і т.д. Так виникають образи тварини, яка водночас зберігає основні риси, притаманні котам і в той же час не є його реалістичним відображенням.
«Метод «Що буде, якщо…»
Цей метод є результативним під час опрацювання тем «Дизайн просторового середовища. Архітектурний образ», «Місто майбутнього» у 7 класі, «Краєвиди фантастичного міста» у 5 класі, «Невідома планета» у 4класі тощо. Учні міркують, що може змінитися у світі, які можливості з’являться у людей майбутнього - як це вплине на архітектуру, на зовнішній вигляд живих істот, навколишній світ. Виконання цього завдання не тільки розвиває здатність уявляти, фантазувати, а й дозволить краще зрозуміти будову реального світу, взаємозв’язки його складових, основи різних наук.
«Метод «Мозкового штурму»
Полягає він у збиранні щонайбільшого числа ідей без попереднього обдумування. Ефективним цей метод є при складанні композиції у 5 класі до теми «Скульптури космічних тварин», «Рельєфи дивовижних рослин» у 4класі - «Фантастична істота», «Пташка щастя». Використовую також питання: «А що буде далі?» після аналізу репродукції та іншої наочності. Наприклад, при роботі з репродукціями у 4 класі – К. Трутовський «Надівають вінок», у 3 класі – М. Пимоненко «Перед грозою» учням пропоную питання:
- Що відбувається на картині?
- Що ти тут побачив такого, що дає тобі право так думати?
- Які засоби допомогли художнику створити настрій картини?
- А що буде далі?
«Метод «Взаємонавчання»
При вивченні тем з декоративно-прикладного мистецтва підготовлені учні, або учні, які відвідують гурток образотворчого мистецтва, ознайомлюють однокласників, об’єднаних у групи з видами писанок, витинанок їх символікою та технікою виконання, з особливостями розпису тканини, технікою виконання батика, петриківського розпису тощо. Метод дозволяє учням виступати в ролі учителів і навчити інших тому, що вже їм відомо.
«Метод смислового бачення»
Дозволяє учням зрозуміти першопричину об’єкта. Наприклад, при виконанні зображення дерева у 1 класі учням пропоную такі питання:
- З яких частин складається дерево?
- Навіщо дереву коріння? Стовбур? Гілки? Листочки? Плоди?
- Чи однакової товщини стовбур? Чому біля землі він товщий?
- Чи однакової товщини гілочки? Чому гілочки товщі поблизу стовбура?
- Що відбувається в середині дерева?
- Чому воно саме таке, а не інше? Чому саме таке коріння? (зручно доставати воду) Гілки? (зручно тягнутися до сонечка) Стовбур? (тримає гілки і верхівка не повинна бути важкою, щоб дерево не зламалося)
«Метод образного бачення»
Реалізую цей метод шляхом виконання різноманітних завдань на розвиток уяви та фантазії. Це домальовування побачених образів у фігурі, плямі, числі, слідах ниточки чи олівця і т. д.


Завдання на розвиток уяви та фантазії
при застосуванні методу образного бачення [1; 4]
«Дарунки природи»
Пропоную учням з наявних на партах природних матеріалів скласти знайомі чи фантастичні образи.
«Домалюй  коло»
Завдання на розвиток уміння генерувати ідеї. Малюємо на аркуші в довільному порядку 20 кіл, а потім пропоную учням домалювати кола так, щоб вийшло 20 різних предметів, які мають округлу форму, або в яких коло є складовою частиною. Під кожним малюнком варто ще написати назву предмета. Варто брати саме 20 кіл, а не менше, тому що велика кількість фігур спонукає учнів до мислення.
«Домалюй малюнок»
На великому  аркуші заздалегідь малюю схематичні зображення.
Пропоную учням намалювати життя у казковому лісі, на Місяці чи іншій планеті, використовуючи незакінчені схематичні зображення, а потім розповісти про це цікаву історію.


  
«Домалюй фігуру» або «На що схожа фігура?»
 Завдання розвиває творчу уяву, здатність бачити предмет з різних боків і включати його у зв’язки з іншими предметами. На окремих аркушах малюємо фігури, не схожі на реальні предмети. Учні домальовують ці фігури так, щоб вийшло щось реальне чи фантастичне.
  
«Лінія на прогулянці»
Пропоную учням вивести олівчик на прогулянку по аркушу, а потім серед сплутаних ліній знайти та домалювати знайомі чи фантастичні образи.
«Малюнок на шпалерах»
Учні отримують шматки шпалер з абстрактними малюнками. Завдання – розпізнати та домалювати  побачені образи так, щоб всі інші їх теж впізнали.
«Малюнок літерами»
Пропоную учням скласти конкретний чи фантастичний  образ  із літер. Слова складаються з літер і виражають поняття – у своєму малюнку діти намагаються це поєднати.
«Малюнок цифрами»
Пропоную учням скласти конкретний чи фантастичний  образ  із цифр.
«Малюнок безперервною лінією»
Учням пропоную, не відриваючи олівчика, закрученою лінією створити образ (тварини, людини і т.ін.), використовуючи при цьому різний натиск на олівець.
«Наклей та домалюй»
Пропоную учням розглянути сухі листочки, один чи декілька наклеїти на аркуш, а потім домалювати деталі, яких не вистачає для створення знайомого образу.
«Наскельний малюнок»
Вправа розвиває творчу уяву і фантазію. Пропоную учням зібгати аркуш паперу, потім розрівняти, і серед сплутаних павутинок ліній знайти знайомі образи та домалювати їх.
«Продовж малюнок»
Вправа на розвиток творчої уяви, фантазії. Пропоную дітям  по черзі (по колу) продовжити творчий задум однокласника і домалювати щось до одного і того ж малюнка.
«Розрізаний малюнок»
Це завдання  на вміння конструювати ціле з частин. Розрізаю малюнок на кілька частин і пропоную учням дізнатися, що на ньому зображено, зібравши окремі частини в єдине ціле. Провести гру можна як змагання на швидкість між рядами, групами, командами («Розбитий глечик», «Допоможи будівельникам», «Чарівні візерунки»).
«Розтяжка»
Вправа на розвиток асоціативно-образного мислення, уяви та фантазії. Пропоную учням зафарбувати аркуш, щоб зверху він був темним, а до нижнього краю став блідим, майже білим. Для цього зафарбовуємо верх аркуша синьою (зеленою і т. ін.) фарбою. Потім змішуємо на палітрі білу та синю, зафарбовуємо середину, далі додамо більше білої, зафарбовуємо край аркуша блідо-блакитним кольором. Тепер роздивляємося отримане зображення та фантазуємо, що у нас вийшло. Домальовуємо елементи, яких не вистачає.
«Слід від ниточки»
Пропоную учням змоченими у фарбах різного кольору ниточками залишити сліди на аркуші, а потім знайти та домалювати в утвореному малюнку знайомі чи фантастичні образи.
«Ходити в гості крапочками»
Вправа на розвиток творчої уяви, фантазії. Учні ставить 20 крапочок на своєму аркуші. Потім діти обмінюються аркушами з сусідом по парті. З’єднуючи крапочки лініями, отримують розпізнані в крапочках зображення.
«Чарівний аркушик»
Пропоную учням зібгати аркуш паперу, розглянути його з різних боків, а потім з іншого білого чи кольорового паперу доклеїти деталі, яких не вистачає для того, щоб усі впізнали побачений образ.
«Чарівна картина»
Вправа на розвиток творчої уяви, фантазії. Показую дітям чистий аркуш і говорю, що це «чарівна картина», а щоб її побачити, необхідно вміти фантазувати. Картина називається «Осінній день» («Схід сонця», «Морські глибини» і т. ін.). Учень, якому я даю «картину». Розповідає, що на ній зображено.
«Чарівна лампа»
Пропоную учням шляхом наліплювання на готову основу лампочки  розжарювання (пляшки) створити знайомі чи фантастичні образи.
«Чарівні листочки»
Пропоную учням намалювати на аркуші  кілька геометричних фігур., а потім кожну геометричну фігуру перетворити на схожий за формою листочок та розфарбувати його осінніми кольорами.
«Чарівні плямки»
Завдання розвиває творчу уяву і вміння виділяти найбільш оригінальний образ серед подібних. Пропоную учням поставити та розглянути пляму, а потім домалювати деталі, яких не вистачає, щоб усі впізнали утворений образ.
«Яку фігуру розібрали?»
Завдання розвиває здатність подумки оперувати предметами у просторі. Учням пропоную  зображення кількох обємних предметів або самі предмети та їх «розгортки» на площині. Потрібно визначити, якому предмету відповідає конкретна «розгортка». А потім вибрати розгортки для того, щоб склеїти роботу.

Немає коментарів:

Дописати коментар