Додаток 8

Рекомендації щодо реалізації навчального матеріалу 
змістової лінії «Колір»

Змістова лінія «Колір»

1 клас
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень відчуває та намагається виразити (мовленнєвими засобами та в образотворчій діяльності):
емоційне ставлення до багатства барв у навколишній дійсності та у мистецтві;
розпізнає та називає:
матеріали та інструменти у живописі;
спектральні кольори;
три основні та похідні від них кольори, користується ними у практичній діяльності;
«холодні» кольори та їх відтінки;
основні та похідні кольори, відтінки кольорів (типу темно-фіолетовий, жовто-зелений);
уміє (на елементарному рівні):
користуватися палітрою;
працювати одразу фарбами (без попереднього контуру олівцем);
змішувати фарби з метою отримання необхідних (світлих, темних) відтінків кольорів;
намагається (на елементарному рівні):
утворювати похідні кольори шляхом змішуванням основних (на палітрі та безпосередньо у роботі);
утворювати розбілені та замутнені кольори додаванням білої та чорної фарб;
передавати стан природи (зимової, весняної) засобами живопису;
користуватися гуашевими фарбами
має уявлення про:
виражальні можливості кольору та його роль у створенні художнього образу;
дотримується:
правил безпечного користування матеріалами та інструментами

п/п
Розвиваючі ігри, вправи, завдання
Орієнтовні тематичні завдання
Техніка виконання практичної роботи
Рекомендовані для сприймання музичні твори
Рекомендовані для сприймання твори візуального мистецтва
Рекомендовані для сприймання літературні твори

1
Тема уроку: Поняття про основні (жовтий, червоний, синій) та похідні (жовто-гарячий, зелений, фіолетовий) кольори. Способи утворення похідних кольорів. Ознайомлення з прийомами користування гуашевими та акварельними фарбами, пензлями, палітрою.
Вправа «Склянки чарівника Пензлика»
«Райдужні квіти»
«Різнокольорові рибки»
Акварель у поєднанні з гуашшю
(море - акварель, риби - гуаш)
В.Косенко «Пасторальна»
Л.Боккеріні. «Менует»
Краснюк Оксана «Кульбаби»
Джафаров Едуард. «Червоні на червоному»
Дюхарєва Яна. Волошкове поле
Клод Моне. Ставок з лататтям
Мощенко Н. «Кошеня»
Косова Марина. «Фіалки»
«Вірш про жовтий колір» (Е. Булгакова)
«Вірш про червоний колір» (Е. Булгакова)
«Вірш про синій колір»
(Е. Булгакова)
«Вірш про зелений колір» (Е. Булгакова)
«Вірш про оранжевий колір» (Шлєєнкова Т.)
«Вірш про фіолетовий колір» (Шлєєнкова Т.)

2
Тема уроку: Ознайомлення із спектральними кольорами та їхньою послідовністю. Розбіл спектральних кольорів; відтінки кольорів (світло-зелений, темно-синій і т.д.)
Вправа «Розсипана веселка»
Використання прийомів ейдетики для запам’ятовування послідовності кольорів.
Гра «Допоможи Незнайкові скласти кольорову мозаїку з відтінків кольорів»
«Веселка»
«Ніжні фіалки»
Гуаш (небо – розтяжка широким пензликом)
С.Прокоф’єв. «Дощ і веселка»,
 Е.Гріг. «Ранок»
Куїнджі Архип. «Веселка»
Токар Наталія. «Райдуга»
Козлов Іван. «Райдуга»
«Веселкова лічилка» (Л.Вознюк)
«У веселки сім доріг» (Т.Петровська)
Загадка про веселку

3
Тема уроку: Ознайомлення з групами «теплих» та «холодних» кольорів.
Гра «Кольорові слова»
«Сонячні квіти»
«Синє небо, синє море…»
Метелик-чарівник»
Друкування картонними матрицями

Е.Гріг. «Метелик»
М.Равель. «Нічні метелики»
С.Прокоф’єв. «Дощ і веселка»
Борисов Олександр «Весняна полярна ніч»
«Оаза в пустелі»
Казка про теплі та холодні кольори

4
Тема уроку: Поглиблення знань про колір, його виражальні можливості. Асоціативне сприйняття кольорів (за настроєм).
Гра «Почуття і кольори»
«Казкові птахи»
«Кольорові враження»
Гуаш з подальшим декоруванням фломастерами, паєтками
О.Респігі «Птахи»
К. Дебюссі «Прелюдії» (на вибір)
Логінова Аннет «Дивні птахи»
Приймаченко М.А. «Пташка».
Кірієнко Ніна. «Чудо-птахи».
«Чарівні птахи». (Т.Лопатникова)
Загадка про птаха

5
Тема уроку: Створення засобами кольору певного за характером виразного образу.
Гра «Знайди речі доброго та злого чаклунів»
Гра «Клубочки для килимів братів Чаклунів»
«Килими доброго та злого чаклунів»
 «Кольори природи»
Друкування овочевими штампами, картонними матрицями
М.Равель. І ч. сюїти «Гобниця Куперена»,
 Ф.Шопен. «Ноктюрн»
Брак Жорж. «Парк Сен-Дені»
Клеє Пауль. «Південні сади»
Казка про доброго та злого чаклунів (Шлєєнкова Т.)
Прислів’я про добро та зло

6
Тема уроку: Елементарні поняття про гармонію споріднених кольорів (наприклад, блакитний – синій – фіолетовий, світло-зелений – зелений – темно-зелений тощо).
Вправа «Допоможи Черепашці обрати кольори для картин про різні пори року»
«Весняна галявина»
 «Весняні кольори»
Аплікація з подальшим малюванням гуашшю за допомогою пензлика та ватної палички
Вівальді , «Весна»,
 Й.Штраус «На прекрасному блакитному Дунаї»
Жан-Марк Жаньячік. «Дорога до маленької хатинки», «Дорога між дерев оливи»
Прийшла весна…(За Г. Шерстюк)
Весняні квіти (О.Пчілка)

2 клас
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень милується, намагається виразити емоційне ставлення (образотворчими та мовленнєвими засобами, мімікою) до:
багатства барв в навколишньому світі та творах мистецтва, їх гармонійного поєднання;
визначає:
найістотніші ознаки живопису;
користується назвами:
елементарних живописних матеріалів та інструментів;
основних і похідних кольорів та їх відтінків;
вживає:
у художньо-творчій діяльності назви різних колірних відтінків, які використовує для передачі певного стану природи, настрою
має уявлення про:
передачу кольором певного настрою залежно від стану природи (веселий, сумний, тривожний, спокійний тощо);
створення друкованого зображення з використанням елементарних прийомів техніки монотипії;
особливості кольору в декоративному зображенні;
уміє:
передавати прості за характером силуетні форми і поверхні предметів та об’єктів живої природи кольором, мазком;
отримувати похідні кольори та їх відтінки;
змішувати фарби на палітрі, досягаючи необхідних відтінків кольору;
дотримується:
правил культури поведінки, гігієни та техніки безпеки під час виконання завдань на уроці та у самостійній художньо-творчій роботі.


1
Тема уроку: Колір – головний засіб виразності живопису. Передача багатства кольорів та відтінків у роботі з натури.
Гра «Кольорові слова»
«Щедрий урожай»,
«Осінній букет»,
«Живописне яблуко»
Акварель
А.Вівальді «Осінь»,
Я.Сібеліус «Хор мисливців»
Нікітін С. «Яблука»
Юдаєв Ю.С. «Яблуко»
Білокур К. «Богданівські яблука»

«Яблучка» (Перелісна К.)
«Яблуко» (Поникович Д.)
Загадки про яблуко

2
Тема уроку: Основні, похідні, теплі, холодні кольори (актуалізація знань).
«Веселкові крапельки»
«Гарячі піски пустелі»,
 «Синій вечір»,
«Осінні кольори»
Плямографія Ниткографія (зображення квітів)
Малювання відбитками пальчиків
К.Дебюссі «Греза»,
Й.Штраус «Південні троянди»
Колесніков С. «Осінь»
Томеско-Мазманян Ю. «Жовті хризантеми», «Грушки»
Ческідова О. «Колір осені», «Осінній букет на веранді»
Білокур К. «Квіти за тином»
Діанов М. «Осінній букет»
Захарова М. «Осінній натюрморт»
Лафета М. «Осінній натюрморт»
Маслов І. «Осінній букет»
«Осінні танці» К. Перелісна
«Подарунок» Коломієць Т.
Загадки про осінь та осінні квіти
Прислів’я та приказки про осінь

3
Тема уроку: «Хроматичні», «ахроматичні» кольори (ознайомлення). Збагачення палітри колірних відтінків.
Гра «Палітра Мар’янки та Рудька»
«Котик мій сіренький»,
«Осінній дощик»,
«Наближається зима»
Гризайль,
Малювання щетинистим пензлем,
Малювання по-вологому

В. Косенко «Дощик»,
А. Рубінштейн «Мелодія»
Жданов І. «Види Лондона в техніці гризайль»
Кудринський В. «Весна. Річка Рибна»
Логинова С. «Гризайль з білими трояндами»
Черніченко Б. «Лорд»
Черніченко Б. «У капелюсі»
Сарана Є. «Пейзаж»
«Котик» Булгакова Е.
«Котик» Морозенко М.
«Котик» Скрипець М.
Загадка про котика
«Дощова осінь» Качан А.
«Осінній дощик» Перелісна К.
«Наближається зима» Савчук Л.

4
Тема уроку: Використання зображувальних можливостей кольору. Поняття про колорит, колірну гаму. Колірні асоціації.
Вправа «Утвори колорит картини»
«Танок метеликів»,
«Світає. Край неба палає…»,
«Знайомство з колоритом»
Монотипія
Ф. Шопен «Етюд мі мажор», «Прелюдія» (на вибір)
Безверхнєв Ф. «Зимовий пейзаж на Березнянщині»
Кішкурно О. «Яр»
Шишко С. «Осінь над Дніпром»

«Світає, край неба палає» Шевченко В.
«Метелик». Надвірнянський В.


3 клас
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень милується та виражає емоційне ставлення (мімікою, мовленнєвими й образотворчими засобами):
до краси природи навколишнього світу та відображеної у творах живопису;
розпізнає:
живописні твори;
має елементарне уявлення:
про споріднені кольори, кольорові контрасти та нюанси;
про особливості роботи акварельними фарбами технікою «по-мокрому»;
знає та називає:
головні виражальні засоби живопису;
основні матеріали та інструменти художника-живописця;
розуміє та використовує на практиці:
колір у графічних творах;
колірне вирішення у живописних творах;
живописні матеріали й інструменти для створення практичного завдання;
як користуватися палітрою;
як утворювати відповідно до задуму відтінки кольорів шляхом змішування фарб;
уміє (на елементарному рівні та за допомогою вчителя):
виділяти головне в композиції (кольоровим контрастом);
передавати святковий настрій у тематичній композиції за допомогою кольору;
передавати глибину простору за допомогою насиченості кольору при створенні пейзажу та натюрморту;
дотримується:
правил техніки безпеки при створенні творів живопису.


1
Тема уроку: Матеріали, інструменти та обладнання художника-живописця. Актуалізація знань з основ кольорознавства (основні та похідні кольори, кольоровий спектр).
Гра «Майстерня живописця»
«Птахи відлітають»,
«Дарунки осені»,
«У майстерні живописця»
«Антарктида - країна пінгвінів»
Гуаш

Іоганн Пауль Мартіні «Радощі любові»,
 Г.Сасько «Палац снігової королеви»,
К.Дебюссі «Падає сніг»
Білокур К. Квіти, яблука, помідори
Жан-Марк Жаньячик. Пейзажі Прованса
Полозов О.
Якупов Х. Осінній натюрморт
«Кольорово-загадковий город» Борисова Т.В.
Вірші та загадки про пінгвінів
«Казка про пінгвіна, який хотів літати» Кукуєвицька О.


2
Тема уроку: Поглиблення знань про колір як засіб вираження характеру й настрою. Кольорові контрасти.
Гра «Утвори букет»
«Серед поля мак розцвів»,
«Дзвінкоголосий півник»
«Дарунки природи»
«Золотавий сонях»
Гуаш або акварель пальчиком
І.Штраус. Вальс «Сільські ластівки», вальси І. Штрауса на вибір
Jose Rodriguez. Іспанський красень півень
Marion Rose. Півень
Костова Міма Колєва. Півень
В.Ван Гог. Соняхи
Донченко І. Соняхи
Томеско-Мазманян Ю. Соняхи у полі
Зотов А. Поле маків.
Капустіна І. Макове поле

«Знайди часок, поїдь у поле», «Мак» Красоткіна Н.
«Мак» Забашта Л.
 «Мак» Лучук В.
Загадки про мак, соняшник та півня
«Півник» Куліш-Зіньків Л.
«Півник герой» Грицаюк А.
«Півник» Плавенчук О.
«Півник-співунець», «На городі» Бойко Г.
«Півень» Паронова В.
«Півник» Черкес Н.
Загадки з бабусиного подвір’я. Корнієнко О.
«Грають бджоли і джмелі»
 «Соняхи» Ребро П.

3
Тема уроку: Споріднені кольори, гармонія споріднених кольорів. Кольорові відтінки, нюанси.
Вправа «Малюнок по колу»
«Сонячні квіти»,
«Осінь золотиста барвами горить»
«Кружляє листопад»
Акварель, гуаш. Друкування природними формами
П.Чайковський «Осіння пісня»,
Л.Бетховен «Пасторальна симфонія» (фрагмент)
Афремов Л. Осінь.
Волосов В. Яскрава осінь
Клєвер Ю. Осінній пейзаж
Крилова Ю. Осіннє листя
Рибаков В. Самотня осінь.
Кішкурно О. Спогади про осінь
Блажкевич І.
Забіла Н.


4
Тема уроку: Свідомий вибір колірного вирішення. Технічні прийоми роботи гуашевими фарбами.
Вправа на утворення плавних переходів осінніх кольорів у техніці «монотипія»
Гра «Добре та погано»
«Схід сонця»
 «Вечір на сопілці грає»
«Барви осені»
Монотипія
Е.Гріг «Ранок»,
Ф.Шуберт. Квінтет «Форель»
Волков Ю. Річка
Гаврильонок Ю. Жовтень
Косцова І. Подих осені
Куренкова А. Барви осені
Луценко С. Осінні тумани
Осіпцов В. Осінній сквер
Рибаков В. Осінь на туманній річці
Шишкін І. Осінній ліс

Перелісна К.
Загадки про осінь
«Вечір» Коломієць Н.
«Вечір» Чорновіл Т.
«Ранок» Костецький А.
«Світає...» Шевченко Т.
«Люблю сидіти біля ставу» Дишкант К.
«Осінь пензлика взяла» Пономаренко М.

5
Тема уроку: Технічні прийоми роботи акварельними фарбами. Акварель по-мокрому. Виконання швидких колірних замальовок асоціативного характеру.
Вправа на утворення кольорових плям у техніці «по-сухому» та «по-вологому». Їх порівняння
Гра «Добре та погано»
«Дощовий день»
«Осінні враження»
«Серед поля мак розцвів»
«Настрій»,
«Туман»
«Полуднева спека»

Акварель по-вологому
М.Чембержі «Хмаринки»,.
Массне «Елегія».
Л.Бетховен «До Елізи»
Зотов А. Поле маків.
Гавлін Є. Розовий дощ., Маки
Демиденко О. Перші промені., Туманний ранок
Д. Райдер. Квітковий настрій
Дочева В. Дощ в горах
Дробишева О. Дощ
Жумабаев Т. Маки. Промінь сонця
Левітан І. Туман. Осінь.
Сиров В. Туман і тиша
Скрипченко Л. Мак
Фабіо Сембранеллі. Маки
Флемінський Е. Спека
«Осінні враження» Гуменко Є.
«Знайди часок, поїдь у поле…», «Мак»
Красоткіна Н.
«Мак». Забашта Л.
«Мак». Лучук В.
 Загадки про мак, дощ
«Мак цвіте» (Легенда)
Стельмах М.
«Туманець-баранець» (за народними мотивами) Кулеба Г.
«Дощик». Кир'ян Н.
«Фарби дасть мені матуся…». Турчина Ю.
«Полуднева спека»

6
Тема уроку: Передавання глибини простору за допомогою кольору при створенні уявного краєвиду.
Гра «Неуважний художник»
«Подорож у гори»,
«Загадкова країна» (групові та колективна форма роботи),
«Уявний краєвид»
Гуаш
Техніка набризку
Друкування зібганим аркушем
Йоган Пахельбель «Канон»,
В.Моцарт «Маленька нічна музика»
Бокшай І.І. Гірський пейзаж
Демиденко О. Травень у Карпатах
Левітан І. Весна в Італії
Романюк Іван. Дорога на Рахів
Свередюк Р. Осінній пейзаж Березнянщини
Чеботару А.Н. Вечір в Карпатах
«Довкола стільки є краси» Дишкант К.
«І круглий рік цвіте краса...». Ющенко О.
«Край». Мозговий М.
«Карпати». Кушнір І.

7
Тема уроку: Передавання святкового настрою за допомогою кольору та декору у тематичній композиції.
Гра «Палітра святкового настрою»
Гра «Зачарована картина»
«На арені цирку (клоуни, жонглери, дресирувальники, фокусники, акробати)» (індивідуальна, групова та колективна форми роботи) тощо.
Гуаш у поєднанні з маркерами, фломастерами, подальшим декоруванням бісером, паєтками тощо
Аплікація з кольорового паперу
Кабалевський «Клоуни»,
І. Стравінський «Петрушка» (уривок)
Єгошин Г. Цирк
Заіка О. Куди поїхав цирк
Мацик Ю. Клоун рибка, Клоун, Веселий дует
«Цирк». Возіянов М.
«Цирк» Чорновіл Т.
«Циркач» (скоромовка). Ганяк Л.

4 клас
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень спостерігає, милується та виражає (мімікою, мовленнєвими та образотворчими засобами):
емоційне ставлення до краси навколишнього світу та відображення його в художніх творах;
описує й інтерпретує (на елементарному рівні та при підтримці вчителя):
твори живопису;
аналізує й інтерпретує (на елементарному рівні та при підтримці вчителя):
пейзажі (стан і настрій природи, колорит, роль кольору у передачі настрою);
вживає(за допомогою учителя):
у спілкуванні з приводу мистецтва спеціальну термінологію (контраст, нюанс тощо);
використовує у спілкуванні:
мистецтвознавчі терміни і поняття (колірна гама, колорит);
розуміє (за допомогою вчителя):
значення колірної гами у передачі задуму автора;
має уявлення про:
основні виражальні засоби живопису (колір);
передавання плановості відкритого простору за допомогою кольору
залежність колірної гами від освітлення;
уміє:
створювати виразні художні образи на площині за допомогою живописних матеріалів;
змішувати фарби на палітрі, досягаючи необхідних відтінків кольору;
передавати стан природи за допомогою живописних засобів виразності;
знає:
відмінності у технічних прийомах роботи гуашевими та акварельними фарбами;
дотримується правил:
правил культури роботи, гігієни та техніки безпеки під час виконання завдань на уроці та у самостійній художньо-творчій роботі.


1
Тема уроку: Поглиблення знань про колір як засіб виразності живопису. Створення засобами кольору певного за характером образу.
Гра «Колір та характер»
«Осінній натюрморт
«Кольорові Пори року»
Гуаш, акварель з елементами друкування природними формами
Плямографія в поєдн.з малюванням щетинистим пензлем
Й.Штраус. Вальс «Весняні голоси»,
 П. Чайковський. Вальс з балету «Спляча красуня»
Вовчок В. Пора сінокосів
Ілько І. Зимовою стежиною
Левітан І. Весна. Велика вода
Шишко С. Осінь
Сезанн П. Натюрморт з баклажанами.
Томеско-Мазманян Ю. Осіння симфонія
Нєколов C. Осінній натюрморт
«Натюрморт» Поклад Н.
«Кольорово-загадковий город». Борисова Т.
«Дари осені». Шевчук Г.
«Осіння лічилка». Королів А.
Загадки про пори року

2
Тема уроку: Значення вибору живописної техніки для створення виразного художнього образу.
Вправа на визначення художніх живописних технік запропонованих робіт
«Наснивсь мені рожевий сон»,
«Синій туман»,
«Мелодія осені»
Пуантилізм (морський ранковий пейзаж)
Й.Бах «Повітря»,
Ф.Шуберт «Серенада»
Z.L. Feng. Пейзажі
Афремов Л. Морські та осінні пейзажі
Ван Гог. Зоряна ніч., Море в Сен-Марі., Оливковий гай
Гавлін Є. Крізь пелену дощу
Клементьєва А.
Сеньяк П. Сен-Тропе
Тео ван Рейссельберге. Пляж
Шафто С. Розовий дощ в Дзін-Джоу.
«Сон» Крищенко В.
«Синій сон» Камінчук А.
«Осінь» Красоткіна Н.
«Жовтень» Бондаренко В.
«Вже сонечко в море сіда» (Уривок із поеми «Подорож до моря»). Л.Українка
Загадка про море


3

Тема уроку: Актуалізація знань про колір як засіб вираження настрою у пейзажі. Усвідомлення залежності колірної гами від освітлення.
Гра «Почуття і кольори»
«Свято весняної природи»
Акварель «по-вологому» у поєднанні зі свічкою
Гуаш

Ф.Вівальді «Весна»,
 Л.Бетховен Пасторальна симфонія» (І частина)
Бакшеєв В. На початку весни
Глущенко М. Весна в Карпатах
Гурар Л. Весняний настрій
Демиденко О. Потічок
Кучмій Т. Весна в горах
Маслов О. Весна
Мілюков А. Весна в Україні
Непийпиво В. Яблуневий рай
Панцирєв Ю. Весна
Петровічева П. Квітучі вишні
Терпсіхоров М. Рання весна
Шипілін І. Кримська весна
«Весна...» Дишкант К.
«Ми любимо весну»
Стельмах М.
«Початок медоносу»
Жупанин С.
«Все навколо зеленіє»
Олесь О.
«Зелена повінь»
Познанська М.
Загадка про мороз і весну


4
Тема уроку: Створення святкового настрою за допомогою кольору та декору у багатоплановій тематичній композиції.
Гра «Асоціації»
«Вулиця рідного села»,
«Святкове місто» (групові та колективна форми роботи),
«Україна – моя Батьківщина»
Гуаш
Петро Сказків. Гра на цимбалах (на вибір),
українські троїсті музики
Aртьомова С. Місто – свято
Гончар І. Веснянки
Добровольський Д. Осіння Лавра
Збруцька О. Танець весни. Радісний танець
Кулаков О., Папірна Н. Весілля
Ліпатов А. Ярмарок. Весілля
Моісеєнко А.
Наконечний В.
Павлов Є. Танець.
Папірна Н. Український танець
Холін Д. Прощена неділя. Володимир святковий. День міста
«Край степовий, Кіровоградщина моя» Бойчук В.
«Кіровоград» Кокіна Л.
«Рідне місто – Кіровоград»
«Гімн міста Кіровограда» Попов О., Притула Д.
«Де найкраще місце на землі» Павличко Д.
«Найкраща в цілім світі», «Пісенька-весняночка»,
«Твоя земля» Компанієць Л.
«Щоб ти був щасливим - тобі заповім...» Познанська М.
«Батьківщина» Бондарчук П.
5 клас
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень знає і розуміє:
види живопису;
засоби художньої виразності живопису (колір, кольорові сполучення, насиченість, світлота, відтінок);
особливості гармонії кольорів;
уміє:
утворювати нові кольори та їхні відтінки;
застосовує :
різні техніки живопису;
набуті знання та уміння з кольорознавства у творчій діяльності


1
Тема уроку: Живопис; його різновиди; матеріали та техніки. Колір як основний зображальний та емоційний засіб живопису. Основні та похідні кольори. Хроматичні кольори. Закони повітряної перспективи.
Вправа «Утвори опорну таблицю»
Вправа «Кольори повітряної перспективи»
Композиція «Колорит планети Марс»
Гуаш з подальшою деталізацією фактурними шпалерами
Музичні твори гурту «Спейс»
Соколов А. Скелі Марсу. Венера. Чорні скелі.
Марс. Через піщану річку. Піщана буря. Планета туманності. УС443. Подорожуємо Марсом.
Лавове поле.
Леонов А. На Меркурії
Леонов А., Соколов А. Всюдихід іде через... .
Розвідка надр.
У кратері Марсу.
Соколов А. Проводи всюдиходу
В. Хартман. Марсіанський канал. Буріння на Марсі.
В марсіанських дюнах
Вулканічна кальдера на Марсі.
Марсіанська пилова буря.
Зразки монументального, станкового, театрально-декораційного та мініатюрного живопису.
Загадки, вірші та запитання до вікторини про планети


2
Тема уроку: Холодні кольори та роль у їхньому складі синього кольору. Споріднені кольори на основі синього. Кольорова гама. Контраст кольору. Роль контрасту у виявленні форми та об’єму, зокрема геометричних тіл, кристалів. Світлі й темні кольори в акварелі.
Вправа «Знайди пару»
Вправа «Утворіть контрастний колорит»
Композиція «Контрасти Сатурна»
Гуаш з елементами монотипії
Гуаш широким пензлем з елементами друкування пакувальною плівкою або зібганим аркушем

Космічна музика: «Сатурн», «Кільця Сатурну,»
Морсковатих М. Вечір на річці.
Нічна річка.
Макаров М. Космос
Абанін О. День на Сатурні
В. Хартман. Гейзер на Енцеладі.
Дивлячись на свій будинок.
Окраїна кілець Сатурна.
Тріщина на Енцеладі.
Леонов А. Золота Цефея.
Місячний пік.
Леонов А., Соколов А. На супутнику Юпітера
Соколов А. На супутнику Сатурна.
Посадка на Плутон.
Сатурн. На Титані
День планети двох сонць
Ранок планети двох сонць
Пікассо П. Жінка з схрещеними руками
 «Поїзд майбутнього» Переклад Лукаша М.


3
Тема уроку: Ахроматичні кольори. Особливості живописної техніки гризайль на прикладі творів живопису. Роль світла і тіні, контрасту у гризайлі. Тон. Розмаїття відтінків сірого кольору.
Вправа на розподіл кольорових карток на дві групи «Хроматичні кольори» та «Ахроматичні кольори»
Вправа на відшукання серед ряду робіт тих, які виконані у техніці гризайль.
Вправа «Тонова розтяжка»
Композиція «Космічна композиція в сірих кольорах»
Набризк
Монотипія з подальшим графічним або гуашевим домальовуванням
О.Рибніков «Музика Космосу» («Голуба планета»)
Endre Penovac. Кіт
John White Alexander. Портрет жінки
Андріяка С.М. Літній пейзаж
Батракова А. Гіпсова голова Діани
Бивалий Б. Портрет
Гілязова. А. Кабінет А.Н. Вульфа у Тригорському
Жданов І. Види Лондона
Жданов І. Санкт-Петербург
Ільдюков О. Один
Клоков О. Чорно-біла серія.
Кокорєва М. Натюрморт з гарбузом
Місюряєв Ю.
Рустамьян Ю. Натюрморт з фарфором
Сумі-е японський монохромний живопис
Шевченко Т.Г. Казахський хлопчик розпалює грубку.
Соколов А. Відображення світу
Кандинський В. Рух.
Чорна пляма
Делоне Робер
«Космос» Герасюта І.

4
Тема уроку: Абстрактне мистецтво на прикладі живописних композицій. Контрастні кольори та їх гармонійне поєднання в контрастному колориті. Динаміка. Художні засоби для передачі руху в композиції. Способи поєднання контрастних кольорів та передачі руху в техніці акварелі «по вологому».
Вправа на визначення абстрактних картин серед ряду інших
Вправа на визначення способів передачі руху у запропонованих абстрактних полотнах
Вправа «Динамічна картина»
Композиція «Динаміка Всесвіту»
Кольорова воскова крейда у поєднанні з аквареллю по-вологому
 Гуаш з елементами друкування пальцями, зібганим аркушем, целофаном тощо.
Малювання харчовою плівкою
К. Сен-Санс «Акваріум»,
І.Альбеніс «Астуріас»,
Музичні твори гурту «Зодіак»
Крайнєв С. Всесвіт
Леонов А. Бета Ліри
Повз золоту зірку Цефея
У польоті фотонні кораблі
Леонов А., Соколов А. Повернення з орбіти.
Погляд в майбутнє.
Соколов А. Галактика з боку
Електроракета-іоноліт в польоті.
Електроракета набирає швидкість.
Загибель планети.
Космічна фантазія.
Проміжний старт на Венеру
Розрив простору.
Старт з астероїду.
Старт з розпеченої планети
У глибинах Всесвіту.
Чорна зірка
Шовкуненко О. Погляд з космосу, сюрреалізм.
В. де Кунінг. Поліцейська газета
Кандинський В. Квадрати з концентричнеми колами.
Композиція 7; Композиція 8
Поперечна лінія
Кисліцин Є. Реквієм
Малевич К. Супрематична композиція
Модріан П. Композиція в сірому, рожевому.
Композиція з Червоним, Жовтим, Синім і Чорним.
«Галактика со стороны»
А. и Б. Стругацкие.
Уривок з листа В. Кандинського до Габріели
«Твердые сны... Разговоры утесов...» Кандинский В.
6 клас
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень знає і розуміє:
закони повітряної перспективи;
уміє:
передавати уявний простір засобами лінійної та повітряної  перспективи;
застосовує: 
закони кольорознавства при створенні сюжетно-тематичної картини


1
Тема уроку: Широкі простори. Пейзаж та його різновиди. Повітряна перспектива. Кольорова гама. Теплі й холодні відтінки зеленого кольору в пейзажі.
Вправа «Збери картину»
Викон. літнього пейзажу. Композ. «Зелені простори»,
«Квітуче поле»,
«Літній ранок у лісі»
Кольорові олівці, фломастери.
Акварель по-вологому поролоном
А.Вівальді. «Літо»,
Й.Пахельбель «Канон»
Hubert Robert Античний храм
Айвазовський І. Неаполітанська затока
Демиденко О. Степові простори
Дружин К. Морський пейзаж
Ендрі Рассел. Фантастичний пейзаж
Калитко А. Гірський пейзаж
Минг Фан. Фантастичний пейзаж.
Непийпиво В. Над селом.
Українська хата Слобожанщини
Петров В. Індустріальний пейзаж
Чжан Шихун. Фантастичний пейзаж.
Янєв А. Кіровоград
«Моя Україна»
Хоросницька М.
«Буває ,часом сліпну від краси» Костенко Л.
Прислів’я про Батьківщину
«Удома краще»
Волгіна Т.


2
Тема уроку: Гірський краєвид. Гірський пейзаж. Композиція і колорит картини. Плановість. Послідовність зображення пейзажу.
Вправа «Збери картину»
Композиція
«Засніжені гори»,
«Золота осінь у Карпатах».
Пастель
Кольорова крейда (ребром)
Гуаш
Леопольд Моцарт «Катання на санях»,
Е.Гріг «Ранок»
Безверхнєв Ф. Осінній пейзаж Березнянщини
Осінній пейзаж з річкою
Осінній пейзаж.
Пейзаж з Навицьким замком
Повіяло весною
Єфремов О. Опустилися тіні село Веселе Крим
Жмак В. Перевал
Калитко А. Гірський пейзаж
Кузів Б. Вид на Говерлу.
Гори кличуть.
Карпати.
Літо в Карпатах
Макове поле.
Пробудження Карпат.
Кулагін. Гірський пейзаж
Лиссак Г. Південний Іссик-Куль
«Про гори»
Кузьменко М.
«Рідні гори мої, Карпати!»
«Карпати»


3
Тема уроку: Морська далечінь. Марина. Сюжети картин з морськими краєвидами. Лінія горизонту в марині. Нюанс кольору.
Вправа на визначення серед  морських краєвидів контрастних та нюансних колоритів
Вправа «Утворіть контрастний та нюансний колорит»
Виконання морського пейзажу у нюансному (тьмяному, спокійному) або контрастному (яскравому, напруженому) колориті
Акварель
Пуателізм
К.Дебюссі «Місячне сяйво»,
Л.Бетховен «Місячна соната»
Аверін О. Чарівне літо.
Дві дівчини на березі.
Айвазовський І. Дев'ятий вал.
Італійський пейзаж. Вечір
Море. Коктебель
Рибалки на березі моря.
Афремов Л.
Байрон Пікерінг. Марина
Вирвіч В. Захід
Глущенко М. Вітрильники
Гунченко С. Морський пейзаж
Демцю М. Іспанський вечір.
Іспанський цикл.
Дробинін О. Берег моря. Захід
Жан-Марк Жаньячик. Узбережжя.
Кішкурно О. Мій незрівнянний Сімеіз.
Лім С. Повнолуння
Мальцев Є. Сонце крізь хвилі.
Миргород І. Останній промінь. Скелі Алупки
Мороз Є. Вітрильник.
Темерєв С. Вітрила
Токар Н. Кримський пейзаж
Назустріч сонцю.
Ходюков О. Море
«Подорож до моря»
Л. Українка
«Море» Н. Поклад)
Загадки по море


4
Тема уроку: Чарівний світ речей. Натюрморт та його різновиди. Драперії в композиції натюрморту. Локальний колір. Реалістичний і декоративний натюрморт.
Вправа «Збери натюрморт»
Вправа на розпізнавання в репродукціях локальних та предметних кольорів.
Виконання декоративної композиції – натюрморту із предметів за бажанням
Кольоровий, тонований, фактурний папір з графічним доопрацюванням
Воскова крейда та кракелюр гуашю
Франц Крейслер «Чудовий розмарин»
Адриан ван Утрехт. Натюрморт з тваринами та папугою
Валлей А. Атрибути музичного мистецтва
Віллем Клас Хеда. Натюрморт з крабом.
Давидов О. Натюрморт
Демиденко О. Натюрморт з кавуном
Дурова В. Декоративний натюрморт
Єкимов В. Вечірній промінь
Єнь О. Букет з маками
Сонце в піонах
Іванченко Н. Скоро гості
Українська кераміка.
Дари осені.
Натюрморт з гарбузом
Колмикова О. Композиція з гарбузів
Лакханська Л. Декоративний натюрморт
Михайлов І. Овочі та фрукти
Нестеренко В. Натюрморт з морськими приладами
Пітер Клас. Натюрморт з корзиною сира
Ртищева Н. Декоративний натюрморт з гарбузом.
Декоративний натюрморт з соняхами. Декоративний натюрморт, рожеві калли
Серебрякова З. Атрибути мистецтва
Скрипченко Л. Натюрморт
Сусол О. Натюрморт
Чачева Д. Декоративний натюрморт
Томеско-Мазманян Ю. Дихання осені
«Натюрморт» Коваленко І.
«На столе натюрморт»
«Розмова про картини»  Кушнер О.


5
Тема уроку: Історичний жанр. Сюжети художніх творів історичного жанру у графіці, живопису, скульптурі. Гризайль, тон.
Вправа «Тонова розтяжка» на основі коричневого кольору
Виконання композиції на історичні теми
Гризайль на основі коричневого кольору (сепія)
Л.Бетховен. Увертюра «Егмонт»,
Є. Адамцевич. «Запорізький марш»,
М.Лисенко. Увертюра до опери «Тарас Бульба»
Брюллов К. Останній день Помпеї
Васнєцов В. Після побоїща Ігоря Святославича з половцями
Івасюк М. В'їзд Богдана Хмельницького в Київ.
Рєпін І. Запорожці пишуть листа турецькому султану
Шевченко Т. Смерть Богдана Хмельницького.
Риженко П. Битва на Калці
Дерегус М. Переяславська Рада
Орльонов А. Битва під Берестечком
«Розмова про картини»  Кушнер О.
«Дума про смерть Богдана Хмельницького»


6
Тема уроку: Фреска і вітраж. Сюжети композицій. Колорит
Вправа на розпізнаванні вітражів, фресок та визначення їхнього колориту.
Гра «Утвори свою «колоритну» колекцію»
Виконання ескізу вітража на релігійний сюжет або вікна-рози для храму
Олівець, акварель, чорний фломастер
Витинанка
Вітражні фарби, скло
Ф.Шуберт «Аве Марія»,
М.Скорик «Мелодія»
Фрески Древнього Єгипту, Геркуланума та Помпеїв, Сикстинської капелли, Софії Київської та церкви Спаса на Берестові, Діонісія та А. Рубльова
Фрески в сучасних інтер’єрах
Вітражі соборів Нотр-Дам у Парижі та Шартрі, Святого Віта в Празі, Святої Этельдреди в Лондоні, Успіння Діви Марії у Львові.
Вітражі в сучасних інтер’єрах
«Два кольори, два скельця вітражу» Бойчук Р.
«Фрески» Спіцин Є.
«Notre Dame» Мандельштам О.

Немає коментарів:

Дописати коментар