Додаток 9.1

Предмет: Образотворче мистецтво                               
Клас: 1                                                          
Тема: Цілісність форми у скульптурі та архітектурі
Тема уроку: Складові частини будівлі. Визначення основного (геометричного) характеру форми будівлі. Композиція «Чарівна країна» (колективна форма роботи)
Мета: Дати поняття про складові частини будівлі, навчити визначати основний геометричний характер форми будівлі, вчити учнів створювати елементарні об’ємні зображення в техніці паперопластики; створювати макети різноманітних за формою та стилем будівель, вдосконалювати навички роботи з папером та ножицями; розвивати емоційне ставлення до краси об’ємних форм навколишнього світу, зорове сприйняття, творчі здібності, фантазію, уяву, окомір, спостережливість, уміння аналізувати та синтезувати, мілку моторику рук; виховувати естетичний смак, пізнавальний інтерес, любов до краси навколишнього світу та творів мистецтва, до Батьківщини, охайність в роботі.
Проблема: об’єм, форма
Тип уроку: комбінований
Матеріали та техніка виконання: макетування: кольоровий папір, картон, клей, ножиці, серветки
Обладнання: заготовка основи рельєфу земної поверхні для розташування виконаних дитячих робіт, зразок готової роботи (3 будинки), презентація в програмі Power Point, поетапне виконання практичної роботи, роздатковий матеріал, запис Н.Бучинської «Моя Україна», «Пісні будівельників» з мультфільму про Чебурашку.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання. Організація робочого місця
- Запорука вдалої роботи – гарний настрій. Тож давайте посміхнемося і подаруємо один-одному свої щирі посмішки, передамо тепло своїх рук.
ІІ. Актуалізація знань учнів
1. Слухання уривку запису пісні Н.Бучинської «Моя Україна»
- Діти, почати сьогоднішній урок хотілося б із прослуховування фрагменту пісні Н. Бучинської. Ваше завдання – визначити, про що йдеться в пісні, а можливо хтось впізнає її та пригадає назву.
(слухання уривку та перегляд відеоролика)
2. Бесіда за змістом пісні
- Про що йде мова у цьому уривку з пісні?
- Так, ми живемо в державі, що називається Україна. У ній є все: широкі степи, високі гори, стрімкі ріки, зелені полонини та працьовитий народ. А ще ми маємо гарні міста.
- Що ми можемо побачити на їхніх вулицях? (будинки)
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
- Саме будівлям та будівельному мистецтву і буде присвячений наш урок. Сьогодні ми дізнаємось про те, якими бувають будинки, з яких частин вони складаються, хто їх проектує та будує. А ще, кожен з вас перетвориться на юного будівельника, який створить свій, поки що паперовий, будинок.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Визначення видів архітектури за призначенням (на пропедевтичному рівні)
- Подорожуючи вулицями наших міст, можна побачити і старовинні будинки, і сучасні багатоповерхівки, великі магазини і маленькі, затишні кав’ярні. А які ще будівлі є в наших містах? (театри, цирки, навчальні заклади, лікарні, храми тощо)
- Та окрім великих мегаполісів і маленьких містечок на Україні є мальовничі села, де подекуди збереглося національне житло. Хто знає, як називається таке житло українців?
2. Розповідь з історії розвитку архітектурного мистецтва (за слайдами)
- Сучасні будинки відрізняються від такого житла, але вони не завжди мали такий вигляд, як нині. Первісні люди жили в печерах. Минав час, людина постійно вдосконалювала умови свого життя. Першими найпростішими оселями були землянки, очеретяні курені, глиняні мазанки. Такі помешкання ще й досі можна побачити в деяких кочових народів.
Згодом з’явилися дерев’яні хати, а ще пізніше - кам’яні та цегляні будинки.
- Усі сучасні споруди зводять за певними правилами: вони мають бути гарними на вигляд, міцними та зручними у користуванні.
3. Ознайомлення з професією архітектора та будівельника (за слайдами)
- А хто ж створює будівлі?
- Насправді, спочатку малюють майбутній будинок на папері архітектори. Вони визначають, з якого матеріалу і як потрібно побудувати будинок, щоб у ньому було тепло, сухо та світло. Визначають, його зовнішній вигляд, кількість поверхів, місце розташування вікон, дверей. А вже потім майстери-будівельники утілюють задум архітектора і будують будинок.
4. Визначення основного геометричного характеру форми будівлі
- Якщо уважно придивитися, то кожен будинок своєю формою буде нагадувати плоску чи об’ємну геометричну форму. Роздивіться будинки на слайді. Які геометричні форми лежать в основі першого будинку? Отже, це пласке зображення чи об’ємне?
- А друге зображення є пласким чи об’ємним? Яка геометрична форма лежить в основі цього будинку?
5. Ознайомлення із складовими частинами будівлі
а). Порівняльний аналіз архітектурних зображень
- Роздивіться світлини із зображенням будівель. Що спільного між всіма спорудами? (конструктивні елементи)
б). Виділення складових частин споруд
- Зробіть висновок, з яких же елементів складається будівля?
- Кожна будівля має фундамент, на якому вона стоїть міцніше і твердіше. На фундаменті зведено стіни. У стінах є отвори для вікон та дверей. Крізь вікна до будинку потрапляє сонячне світло. Через двері у приміщення заходять люди. Перекриває стіни стеля, на якій будують дах, щоб захистити будівлю від дощу, снігу та інших природних явищ.
5. Виконання вправи на встановлення взаємозв’язків між окремими конструктивними елементами та будинками
- Діти, будівельники зводять новий мікрорайон. В ньому буде багато красивих різних будинків. Ось два будинки вже збудовано. Роздивіться їх уважно. Чим вони відрізняються? (формою конструктивних елементів, кольором, розміром)
- А ось ще 2 будинки вже майже побудували, але хтось викрав креслення архітектора і тепер будівельники не можуть розібратися в усіх матеріалах на будівельному майданчику. Допоможемо їм?!
- Оберіть дахи, віконця, двері до кожного з будинків. Поясніть свій вибір.
(всі інші працюють з вчителем)
- Про будинки згадується і в казках. Які казкові будинки вам відомі?
V. Фізхвилинка
(під «Пісню будівельників» з мультфільму про Чебурашку)
VІ. Постановка практичного завдання
1. Оголошення теми практичної роботи
- На перерві ви мали змогу розглянути ось цю площину. Що тут зображено?
- А чого не вистачає в такому краєвиді?
- Тож зараз ми разом з вами перетворимося на архітекторів та створимо такі будинки, у яких ви б хотіли мешкати або вже мешкаєте. А якими можуть бути житлові будинки?
- Люди живуть у квартирах в багатоповерхових будинках або у одноповерхових приватних будинках.
- А по завершенню роботи ми всі разом забудуємо своїми будинками ось цю чудову ділянку, перетворивши її на цілий міський мікрорайон з чепурними будиночками, гарними чистими вулицями, пишною зеленню! А тема нашого практичного завдання «Чарівна країна – Україна!»
2. Аналіз зразка готової роботи
- Ось такі будиночки виконаєте і ви, але у кожного він буде свій особливий!
- Чи подобаються вам ці будинки? Чим саме?
- Чи охайно вони виконані? А як треба працювати, щоб роботу була охайною?
3. Визначення етапів виконання завдання
демонстрація дій вчителем
  • Вирізати заготовки стін
  • Намалювати або приклеїти конструктивні елементи будівлі: фундамент, вікна, двері
  • Склеїти стіни
  • Вирізати заготовки дахів
  • Склеїти дах
  • Зібрати частини будинку
  • Деталізувати, декорувати дах, стіни графічно чи аплікаційно
4. Повторення правил культури організації робочого місця під час виконання завдання
5. Повторення правил техніки безпеки
   - при роботі з ножицями
   - при роботі з клеєм
VІІ. Самостійна робота учнів
Контроль з боку вчителя з метою усунення помилок
VІІІ. Аналіз. Оцінка. Виставка готових робіт
  • Об’єм, форма
  • Охайність
  • Творчий задум
ІХ. Підсумки уроку
1. Фронтальне опитування
- Які основні частини будинку запам’ятали?
- Чи всі будинки однакові? Чим вони відрізняються?
- Хто приймає участь у створенні споруд?
- Яку роботу виконує архітектор?
- Як і де можна застосувати створену нами роботу?
- Сподіваюсь, що в майбутньому хтось із вас стане архітектором або будівельником і побудує уже не паперовий, а справжній будинок! Який стане окрасою не лише нашого міста, але й країни!
- Намагаймося створювати навколо себе красу, бережливо ставитися до того, що створили інші, не завдавати шкоди навколишньому середовищу і тоді наша країна буде дійсно квітучим, багатим краєм!
Х. Домашнє завдання




Предмет: Образотворче мистецтво                                 
Клас: 2
Тема 1. Мова графіки та живопису
Тема: Засоби виразності графіки: лінія, штрих, крапка, пляма. Елементарні графічні способи передавання форми та характеру поверхні зображуваних предметів. Композиція «Чарівний птах»
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця, самостійно виконувати практичне завдання; загальнокультурної компетентності: вміння виявляти морально-естетичне ставлення до природи та мистецтва; інформаційної компетентності: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;
міжпредметної естетичної компетентності: вміння давати естетичну оцінку творам ОБМ, висловлювати ставлення до переглянутих творів мистецтва
предметних мистецьких компетентностей: ознайомити учнів із засобами виразності графіки: лінією, штрихом, крапкою, плямою, вчити передавати форму та характер поверхні, зображуваних предметів елементарними графічними засобами, вдосконалювати уміння та навички роботи різноманітними графічними інструментами та матеріалами; розвивати уяву, фантазію, творчі здібності, композиційні чуття, мілку моторику рук, вміння порівнювати, спостережливість, інтерес до художньої діяльності та творів ОБМ, уміння сприймати красу, відображену графічними засобами; виховувати любов та уміння цінувати красу навколишнього світу, художньо-естетичний смак.
Проблема: форма, композиція
Тип уроку: комбінований
Технічне оснащення: комп’ютер, проектор
Матеріали та техніка виконання: графіка: фломастери, кольорові олівці, гелеві ручки, тонований папір блакитного кольору.
Обладнання: живописний, графічні твори; аркуші для тренувальних вправ, шпалера – небо, навчальна презентація Power Point, поетапне виконання практичної роботи, слайд шоу на пісню О. Єрмолова, К. Кряжева «Чарівний світ мистецтва»;
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація знань учнів
1. Гра «Четвертий зайвий»
(1робота. – живопис, 3 – графіка)
- Розгляньте виставку робіт. Яка робота зайва? Поясніть свій вибір?
2. Побудова «Асоціативного куща»
- Що вам відомо про графіку?
(«Графіка» в перекладі з грецької означає – «пишу», «малюю». Графіка – це рисунок виконаний на папері або картоні за допомогою олівців, фломастерів тощо. Графічні матеріали – туш, крейдинки, пастель, соус, вугілля. Графічні інструменти – олівець, фломастер, маркер, ручка. Художник, який виконує графіку – називається художник-графік. Твори графіки переважно чорно-білі, але бувають і кольорові)
3. Робота з виставкою (продовження)
- Визначте, якими матеріалами та інструментами виконано роботи з нашої виставки?
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку
- Сьогодні ми продовжимо знайомство з мистецтвом графіки і дізнаємось про те, які засоби виразності графіки допомагають художникам створювати образи, навчимося розрізняти ці засоби в художніх творах та за допомогою цих графічних засобів виразності теж створимо композицію «Чарівний птах». Сподіваюсь, що у нас з вами в кінці уроку будуть такі ж цікаві картини та гарний настрій як у веселих героїв на верхній «сходинці знань»
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з виставкою. «Мозковий штурм». Ознайомлення із засобами виразності графіки
(на дошці зображення яблука різними засобами виразності графіки)
- Що спільного між малюнками?
- Чим вони відрізняються?
- Запам’ятайте! Лінія, штрих, крапка, пляма - це засоби виразності графіки.
- Пригадайте, якими бувають лінії?
- Якими можуть бути крапочки? Плями?
- Чим відрізняється штрих від лінії?
- Штрихи - це легкі коротенькі лінії, що виконують в одному напрямку або перехресно
- Лініями, штрихами, крапками, плямами художники-графіки розповідають нам про навколишній світ, про минуле й сучасне людини, про життя звірів, птахів, комашок чи рибок.
2. Вправа на визначення засобів виразності у творах ОБМ. Робота з репродукціями
(А. Матисс «Портрет жінки», Ю. Малєжик «Ящірка», Є. Бйом «Ріпка», О. Лаптєв «Глечика та мальви»)
- Визначте засоби виразності, якими художники створили графічні образи.
- Роздивіться, як лінія допомогла Анрі Матиссу створити образ жінки. Яка ця жінка, охарактеризуйте її? (зосереджено-замріяна)
- А цю роботу створила наша землячка,  художниця з м. Кропивницький - Юлія Малєжик. Які засоби виразності використала мисткиня? Доберіть прикметники, яка ці ящірка?
- Хто впізнав, яку казку проілюструвала Єлизавета Бйом? Яким засобом виразності?
- Що відбувається на картині Олексія Лаптєва? На цій картині художник побачив красу в буденному. За допомогою ліній, плям і штрихів він передав приємну прохолоду літнього садка, яскраво освітлені сонцем глечики та мальви, охайність і чистоту двору. Які засоби виразності допомогли художнику відтворити побачений куточок природи?
3. Виконання тренувальних вправ
- Ми з вами переглянули як засоби виразності графіки використовують художники для створення різноманітних образів на папері.
- Перед тим, як виконувати практичну роботу, повправляймося виконувати лінії, штрихи та крапочки на додаткових аркушах паперу.
  • Проводимо товсту, жирну вертикальну, горизонтальну і похилу лінії, а тепер тонкі ледь помітні. Щоб отримати лінії різної товщини, потрібно натискати на олівець з різною силою.
  • На аркуші накреслено три квадрати. Перший заштриховуємо горизонтальними штрихами, другий – вертикальними, а третій – перехресним способом.
  • Крапочки краще виконувати ручкою чи фломастером. Закрапковуємо перше коло густо, ставлячи крапки одна біля одної. Друге коло закрапковуємо рідше, ніж перше. У нас вийшли два круги – темніший і світліший.
  • Ручкою або фломастером малюємо фігуру довільної форми. Перетворюємо фігуру на пляму, замалювавши тією ж ручкою чи фломастером.
V. Фізкультхвилинка
(під фрагмент пісні О.Єрмолова, К. Кряжевої «Чарівний світ мистецтва»)
VІ. Постановка практичного завдання
1. Порівняльний аналіз світлини та репродукції. Робота в групах
- Навколишній світ багатий не лише краєвидами та барвами. Дивує різноманітність його форм, та поверхонь. Усе це можна передати за допомогою мови графіки.
- З давніх-давен люди зображували птахів, співали про них пісні, розповідали казки. В казках добрі птахи допомагають героям, виконують різні дива.
- Роздивіться ілюстрації з птахами на ваших столах. Визначте, до яких казок належать ці ілюстрації?
- Порівняйте світлину із зображенням птаха та репродукції із зображенням чарівних птахів. Що між ними спільного? (частини тіла)
- А чим різняться?
- У вас на партах присутні деталі паперового конструктора. Завдання: кожен з групи візьме одну з деталей і передасть характер покриву тіла птаха за допомогою лінії, штриха, крапки, плями. Складіть з елементів паперового «конструктора» образи птахів.
- Які це птахи?
- Який сподобався найбільше? Чому?
2. Аналіз дитячих робіт
- А ось яких чудових птахів зобразили ваші однолітки! З яких казок ці герої? - Які засоби виразності використали юні художники при створенні цих образів?
- Який птах вам сподобався найбільше? Чому?
3. Оголошення теми практичної роботи
- Тож і ми з вами сьогодні перевтілимося у художників-графіків та за допомогою ліній, штрихів, крапок і плям створимо образи чарівних птахів.
4. Визначення етапів виконання завдання
(демонстрація дій вчителем)
- А працювати ми сьогодні будемо на тонованих аркушах блакитного кольору. Чому саме на блакитних? (бо птахи люблять небо, проводять там багато часу, харчуються, бавляться, подорожують)
- А подорожують птахи зграями. То ж і ми сьогодні спробуємо заселити наше небо зграєю казкових птахів, яка полетить до вашого класу!
- Придумайте свого казкового птаха
- Оберіть положення аркуша
- Де потрібно на аркуші розмістити птаха, щоб було красиво?
- Яким за розміром повинен бути птах, щоб йому було зручно на аркуші?
- Намітьте тулуб та голову простим олівцем.
- Протріть роботу гумкою. Далі працюйте фломастерами, маркерами, гелевими ручками
- Намалюйте хвіст, крила, потрібні частини тулуба, деталі голови, ніжки
- За допомогою лінії, крапки, штриха, плями прикрасьте кожну пір’їнку!
- Плямами виділіть важливі деталі.
- Якщо ваш птах полетить високо-високо, то що побачить навколо себе?
- В кінці роботи можна за бажанням додати на небі поруч із своїм птахом пухнасті хмаринки, зобразивши їх білою гуашшю.
VІ. Самостійна робота учнів
- Продовжуватиме вас надихати чудова композиція О.Єрмолова, К. Кряжевої «Чарівний світ мистецтва» та слайд шоу до цього музичного твору.
Контроль з боку вчителя з метою усунення помилок
VІІ. Аналіз. Оцінка. Виставка готових робіт
(вербально)
  1. Правильність розміщення та заповнення площини аркуша елементами
  2. Відповідність завданням
  3. Охайність
  4. Творчий задум
VІІІ. Підсумки уроку
- Повернімося до наших «сходинок знань» та продовжіть речення:
- Ми сьогодні дізналися…
- Ми сьогодні навчилися…
- Ми сьогодні створили…
- Чи отримались у вас такі чудові роботи та радісний настрій як у наших веселих героїв на сходинках знань?
- Де можна використати отримані знання та застосувати набуті вміння?
ІХ. Домашнє завдання

Предмет: Образотворче мистецтво
Клас: 5
Тема: Гармонійна побудова художнього твору. Способи досягнення рівноваги в графічній композиції (зокрема, симетричній та асиметричній). Умови досягнення цілісності в композиції. Композиція «Зоряне небо в ілюмінаторі»
Мета: Ознайомити учнів із законами гармонійної побудови художнього твору (рівноваги та цілісності), способами досягнення рівноваги в графічній композиції (симетричній та асиметричній) та умовами досягнення цілісності композиції, формувати уміння аналізувати композиційну побудову художнього твору, самостійно створювати гармонійно побудовані художні твори у нетрадиційних зображувальних техніках, вдосконалювати навички роботи графічними та живописними інструментами та матеріалами;
розвивати уяву, фантазію, творчі здібності, композиційні чуття, спостережливість, вміння порівнювати, уміння висловлювати власні думки, інтерес до художньої діяльності та творів ОБМ, уміння сприймати красу;
виховувати художньо-естетичний смак, бережливе ставлення до оточуючого світу
Проблема: композиція
Тип уроку: комбінований
Матеріали та техніка виконання: малювання за допомогою гумки, монотипія з подальшим графічним домальовуванням, гратографія, малювання по вологому з подальшим малюванням гуашшю по сухому, аплікація з кольорового паперу, малювання восковими крейдами; скло, фарби, графічні матеріали, кольоровий папір, картон, клей, ножиці.
Обладнання: підручник, презентація Power Point «Зоряне небо в ілюмінаторі», зразки готових робіт, набори роздаткового матеріалу, відео «Простори Космосу», запис космічної музики
Хід уроку:
І. Організаційний момент
(учні об’єднані в групи за особливостями темпераменту та темпу роботи)
- Вам відомо, що будь-яку роботу слід виконувати з гарним настроєм. І тоді обов’язково все заплановане буде вдало реалізовано. Тож давайте посміхнемося один-одному та отримаємо позитивні заряди від рук своїх товаришів по команді.
- А тепер повернімося до наших гостей і подаруємо їм свої щирі посмішки.
ІІ. Актуалізація знань учнів
1. Гра «Четвертий зайвий»
(3 роботи космічних краєвидів з гармонійною композиційною побудовою, 1 – з порушенням закону рівноваги та цілісності)
- Роздивіться уважно роботи.
- А що об’єднує ці роботи? (зображено космічні простори)
- Яка робота зайва? Чому? (одна робота виглядає незавершеною)
2. Мотивація навчальної діяльності на уроці
- Протягом 6 уроків ми з вами готувалися до цієї події і сьогодні нарешті вирушимо у подорож космічними просторами Всесвіту.
Пригадайте, коли ви подорожували разом з батьками чи іншими дорослими машиною, автобусом чи потягом, куди хочеться зазирнути під час руху транспорту?
- Тож і ми сьогодні зазирнемо в ілюмінатор космічного корабля, та зобразимо побачене за бортом зорельота.
У народі кажуть: «Краще один раз побачити, ніж сім разів почути». Тому наші роботи розкажуть більше, ніж будь-які слова про все побачене на орбіті та за її межами. Але, щоб донести до землян усю велич та красу космосу необхідно дотриматися певних законів композиційної побудови художнього твору, щоб не вийшло так як з однією з робіт нашої виставки, яку ми сприйняли як незавершену і наші враження від зображеного не були такими яскравими.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку
- А тема нашого уроку: «Гармонійна побудова художнього твору. Композиція «Зоряне небо в ілюмінаторі»
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про врівноваженість художнього твору
а). Поняття про композицію та її закони (за слайдами)
(К.Моне. Руанський собор, І.Шишкін. Лісова далечінь)
- Краса художнього твору багато в чому залежить від його гармонійної побудови. Щоб створити довершений, художній образ, треба знати певні правила. А саме – правила та закони композиції.
Композиція (з лат. – створення, побудова) – побудова художнього твору, зумовлена змістом і призначенням.
- Чи зміг би Клод Моне відтворити велич, стрункість та витонченість готичного собору, обравши горизонтальний формат роботи?
- Щоб показати глибину, безмежність та красу пейзажу І.Шишкін обрав композицію з високою лінією горизонту та горизонтальний формат роботи )
б). Поняття про рівновагу (за слайдами)
(В. Кандинський. Чорна решітка)
- Ми не зможемо сприймати твір закінченим, якщо його частини візуально не будуть врівноваженими.
Рівновага – стан форми, при якому всі елементи композиції збалансовані між собою.
Встановлення рівноваги в художньому творі залежить від розподілу мас композиції відносно центра. Врівноважена композиція викликає відчуття спокою, впевненості, стійкості.
в). Способи досягнення рівноваги в графічній композиції (симетричній та асиметричній). Робота з підручником. Складання схеми-опори
(А. Пушкарьов. Дерево, В.Тезик. Сині квіти)
- Роздивіться художні твори. Як називається композиція при якій одна половина є дзеркальним відображенням іншої?
- А як називається композиція у якій відсутня симетрія?
- Завжди врівноваженою є симетрична композиція, адже вона згуртована навколо центра симетрії чи по обидва боки від осі симетрії. Проте рівновага досягається і в асиметричній композиції. Дізнайтесь про це на стор. 41 у підручнику
(складання схеми на дошці з використанням прийомів ейдетики)
г). Робота з репродукціями на визначення способу урівноваження зображення (с.42)
- Роздивіться репродукцію картини А.Чебикіна «Далеко-близько» на с.42. Це симетрична чи асиметрична композиція?
- Які прийоми досягнення рівноваги використав художник?
- Які прийоми досягнення рівноваги використав Дж. Карвер на картині «Космічний краєвид»?
д). Робота в групах
- У вас на партах лежать набори різних елементів та аркуші. За одну хвилинку створіть з цих елементів урівноважену композицію. Спочатку розташуйте потрібні елементи, а потім зніміть захисну плівку зі скотча та приклейте елемент на визначене місце у композиції.
2. Поняття про цілісність художнього твору
- Розгляньте картину космонавта Олексія Архиповича Леонова «Сонячний вітер», яку він написав після того, як побував на орбіті у космосі.
- Що відбувається на картині? (На картині корабель пролітає над нічною Землею. Крізь темні хмари видно червонуваті вогні міст. А на горизонті, за яким ховається Сонце, з'явилася райдужна смуга земної атмосфери. І над усім цим - врізані в чорний оксамит космічного простору блискучі зірки.)
- Які відчуття вона у вас викликає, настрій, думки?
- Для побудови гармонійної композиції необхідною умовою є також досягнення цілісності, коли жоден елемент твору не можна ні додати, ні вилучити, не змінивши загального враження від твору.
- Поясніть дію композиційного закону цілісності, коли з картини прибрано зображення ілюмінатора. Чи змінилось загальне враження від картини після вилучення одного з елементів композиції?
3. Зображення космос у різних видах мистецтва
- Космос надихає на створення художніх творів не лише космонавтів – людей, які побували за межами планети, а й художників, музикантів, режисерів – які ніколи не бачили безмежних космічних горизонтів. Прослухайте фрагмент музичного твору та скажіть, який космос уявив його автор - лагідний чи небезпечний, що уявили та що відчули?
- А які фільми ви переглядали на космічну тему?
V. Постановка практичного завдання
1. Оголошення теми практичної роботи
- Як я повідомляла на початку уроку ми сьогодні теж виконаємо композицію «Зоряне небо в ілюмінаторі».
2. Перегляд відеоролика
 - А які ж космічні об’єкти ми можемо побачити в ілюмінаторі?
- Перегляньте відеоролик та доповніть свої відповіді.
3. Визначення етапів виконання завдання
демонстрація дій вчителем
- Ви сьогодні будете працювати у різних техніках:
  1. І група: малювання за допомогою гумки
  2. ІІ група: монотипія з подальшим графічним домальовуванням
  3. ІІІ група: гратографія
  4. ІV група: малювання по вологому з подальшим малюванням гуашшю по сухому
  5. V група: аплікація з кольорового паперу
VІ. Самостійна робота учнів
Контроль з боку вчителя з метою усунення помилок
VІІ. Аналіз. Оцінка. Виставка готових робіт
Урівноваженість, цілісність побудови композиції
Творчий задум, оригінальність роботи
Охайність
VІІІ. Підсумки уроку
1. Фронтальне опитування
- Яку тему вивчали на уроці?
- Що є важливим для побудови гармонійної композиції?
- Які твори запам’ятали?
2. Робота з незавершеною картиною
- Повернімося до початку уроку, виправте незавершену роботу за допомогою заготовлених елементів на магнітах
ІХ. Домашнє завдання

Предмет: Образотворче мистецтво
Клас: 7
Тема: Види дизайну. Промисловий дизайн. Проектування предметів побуту. Виконання проекту предмета побуту на основі природної форми
Мета: Дати поняття«дизайн», «біоніка», ознайомити з видами дизайну, вчити розрізняти види дизайну, формувати вміння трансформувати та моделювати форми побутових предметів на основі природних форм, вдосконалювати навички роботи з різними художніми матеріалами; розвивати зорову, слухову пам’ять, мислення, мовлення, вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне, уяву, фантазію, творчі здібності, композиційні чуття, окомір, інтерес до художньої діяльності та творів ОБМ, уміння сприймати красу, пізнавальний інтерес; виховувати художньо-естетичний смак, посидючість, охайність в роботі, любов та бережливе ставлення до природи.
Проблема: форма
Тип уроку: комбінований
Матеріали та техніка виконання: макетування з підручних матеріалів та різних видів паперу: паперові склянки, дріт, капронові кришки, кольоровий папір, гафропапір, клей, ножиці.
Обладнання: зразок готової роботи з поетапністю; презентація Power Point, світлини із зображенням різних за формою квітів, роздатковий матеріал, запис Чайковський П.І. «Вальс квітів»
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
- Сьогодні на уроці я розраховую на вашу допомогу та підтримку, а кожному з вас бажаю бути:
У – уважним,
С – старанним,
П – працьовитим,
І – ініціативним,
Х – художником
- Тобто я кожному з вас сьогодні бажаю УСПІХУ!
ІІ. Актуалізація знань учнів
1. Робота з виставкою (за слайдами)
- Визначте вид образотворчого мистецтва до якого належать запропоновані зображення
2. Метод «Мозковий штурм»
- Чи знайоме вам слово «дизайн»?
- Що вам відомо про мистецтво дизайну?
- Спробуйте дати визначення дизайну.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку
- Сьогодні ми познайомимося з мистецтвом дизайну, дізнаємося, які розрізняють види дизайну, що вивчає наука біоніка, побуваємо в ролі художників-дизайнерів та створимо моделі предметів побуту на основі природних форм.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Визначення поняття «дизайн» (за слайдами)
- Ми живемо у світі речей. Це меблі, побутова техніка, посуд, одяг, взуття тощо. Вони створювалися, щоб полегшити людині життя, зробити його комфортнішим, красивішим.
Вигадувати нове й зручне надзвичайно цікаво. Нині цим займається чимало людей у різних країнах, організаціях і фірмах. Вони створюють і вдосконалюють предметне середовище. Така творча діяльність називається дизайном, що в перекладі з англійської означає «проектувати, креслити, задумувати».
Дизайн - художнє конструювання зручних і красивих предметів
Будь-який промисловий виріб має свою історію, що зумовлює, зокрема, зміну зовнішньої форми. Стілець, телефон, автомобіль зазнали значних змін завдяки розвитку науки й техніки.
2. Ознайомлення з видами дизайну (за слайдами)
- Дизайн став одним із символів сучасної цивілізації. Сферами його застосування є одяг, меблі, техніка, інтер’єр, предмети широкого вжитку, різноманітні види пакувальної продукції тощо.
Дизайн поділяють на три основні види:
промисловий дизайн;
графітний дизайн;
дизайн середовища
Окремо виділяють таке явище, як арт-дизайн.
Промисловий дизайн - художньо-проектна діяльність, спрямована на розробку промислових виробів з високими споживчими якостями. Це проектування різноманітних предметів для подальшого виготовлення промисловим способом.
Графічний дизайн - художньо-проектна діяльність, основним засобом якої є графіка.
Дизайн середовища - проектування об’єктів предметно-просторового та соціокультурного оточення з метою створення гармонійної взаємодії людини з природою.
Арт-дизайн - найбільш витончений вияв розвитку сучасного дизайну. Для нього притаманні дизайнерські рішення, в яких головне - художня складова, заснована на принципах високого мистецтва.
3. Робота в групах з роздатковим матеріалом
- Подивіться, які незвичні предмети створили художники-дизайнери. Визначте до якого виду дизайну належать зображені на світлинах речі.
- Які природні форми вам нагадують ці предмети та речі?
4. Визначення поняття «біоніка» (за слайдами)
- Що надихнуло художників-дизайнерів на створення цих речей? (природа).
- Форми багатьох предметів люди запозичили у природи, переробили та пристосували до своїх потреб. А допомагає в цьому наука біоніка.
Біоніка – наука, яка застосовує знання про форми та конструкційну побудову живої природи в техніці та будівництві.
- Подивіться на природну форму зображену на слайді і скажіть, на створення якої речі вона вас надихнула б? (бабка, кит, гусінь).
- Розгляньте ілюстрації с.125-128. Які природні форми лягли в основу конструктивної побудови предметів промислового дизайну?
5. Етапи трансформації природних форм
(фото гриб - світильник)
аналіз природної форми
трансформація (перетворення) природної форми
ескіз загальної форми виробу
V. Постановка практичного завдання
1. Оголошення теми практичної роботи (за слайдами)
- Сьогодні ми з вами теж будемо трансформувати природні форми в предмети побуту. Пропоную кожній групі створити свою модель освітлювального приладу, взявши за основу одну із природних форм. Яку саме, ви визначите прослухавши фрагмент музичного твору (звучить «Вальс квітів» Чайковський П.І.)
- Яка ж природна форма буде слугувати основою освітлювального приладу?
2. Аналіз дизайнерських світильників та форми квітів
- Які квіти обрали дизайнери для своїх світильників? Який сподобався найбільше? Чому?
- Серед квітів можна обрати, дзвіночки, тюльпан, ромашку, лілію, нарцис, підсніжник та будь-які інші.
- Чим відрізняються квіти між собою? Порівняйте нарцис, дзвіночки та ромашку.
3. Визначення етапів виконання завдання
демонстрація дій вчителем
  1. По-перше вам потрібно розподілити обов’язки в групі. Цим буде займатися координатор групи.
  2. Проаналізувати форму квітки, яку берете за основу для свого світильника
  3. Декорувати ніжку освітлювального приладу, обмотавши креповим папером дріт.
  4. Надати цікавого вигину ніжки плафону.
  5. З’єднати основу лампи з плафоном.
  6. Трансформувати (перетворити) плафон у обрану вами форму квітки.
  7. Декорувати модель світильника.
3. Повторення правил техніки безпеки при роботі з ножицями, клеєм, дротом.
VІ. Самостійна робота учнів
Контроль з боку вчителя з метою усунення помилок
VІІ. Аналіз. Оцінка. Виставка готових робіт
Форма
Творчий задум
Охайність
VІІІ. Підсумки уроку
- Ми знаємо…
- Ми вміємо…
- Найбільшим нашим успіхом було…
- Де можемо застосувати отримані сьогодні на уроці знання та вміння?
- Чи сподобалася вам бути художниками-дизайнерами?
- Де ми можемо застосувати створені вами моделі освітлювальних приладів?
ІХ. Домашнє завдання



Немає коментарів:

Дописати коментар